06:21 03 Iunie 2020
În direct
  • EUR19.54
  • USD17.50
  • RUB0.25
  • RON4.03
  • UAH0.65
Economie
Sa primesc un link scurt
39421

Unii producătorii autohtoni acuză rețelele comerciale din Moldova că îi constrâng să le vândă marfa la un preț derizoriu. Subiectul a fost dezbătut astăzi în cadrul Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe.

CHIȘINĂU, 18 feb - Sputnik. La ședința din această dimineață a Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe au fost invitați mai mulți oameni de afaceri, reprezentanți ai patronatelor, ai asociațiilor de producători și reprezentanți ai rețelelor comerciale.

În cadrul întrevederii a fost dezbătut proiectul care prevede că pe rafturile magazinelor moldovenești trebuie să fie expuse cel puțin 50% produse autohtone. 

Producătorii locali se plâng că marile rețele comerciale preferă produsele de import, care sunt mai ieftine, pentru a putea adăuga în voie taxe suplimentare. În aceste condiții de concurență acerbă, marfa locală își face cu greu loc pe rafturi. 

”Vine un producător la un comerciant să încheie un contract. Comerciantul îi spune - dacă îmi faci atâtea procente reducere - semnăm, dacă nu - n-am nevoie de tine. Sau, la un moment dat, poate să îți scoată marfa de pe raft”, a declarat reprezentantul Asociației Producătorilor de Conserve Ştefan Golubciuc.

El s-a arătat nedumerit de declarațiile unor oficiali europeni la acest subiect. ”Ce are ambasadorul UE cu legile interne care reglementează relația dintre producător și comercianți? În ultimii ani, tot ascult discursurile investitorilor europeni și tot ne fac din deget, să luăm seama că am semnat Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Să luăm seama, că suntem membri ai Organizației Mondiale a Comerțului. Ce e asta? Nu suntem un stat suveran? Nu putem primi niște reglementări interne? Uitați-vă la balanța comercială. Ce facem? Unde ne ducem? Vom ajunge la aceea că o să cumpărăm din magazine numai produse de import”, a remarcat reprezentantul Asociației Producătorilor de Conserve.

La rândul său, directorul unei întreprinderi de lactate, Gheorghe Angheluță, susține că rețelele comerciale cu o prezență mai mare pe piață cer reduceri semnificative de la producători. ”Dacă menținem adaosul comercial mai mic, avem o concurență neloială între magazine, care va duce la falimentul magazinelor mici”.

”Am văzut cum plângea o doamnă care a dezvoltat o afacere și nu poate ajunge la tejghele cu produsele sale. Te duci în multe supermarketuri nu poți găsi un pachet de suc moldovenesc - totul e de import”, a menționat președintele asociației Moldova Fruct, Vitalie Gorincioi.

Despre concurența neloială a vorbit în cadrul ședinței Comisiei economie, buget și finanțe și directorul financiar al S.A ”Bucuria”, Ecaterina Cechina.

”Toată Europa își apără piața locală. La noi însă foarte multe bomboane sunt de import pentru că prețurile lor sunt mai mici. Trebuie să apărăm piața internă de importurile masive. Noi, o companie atât de mare, și nu putem concura cu importurile, dar ce să mai zicem de cele mici și mijlocii” a menționat Ecaterina Cechina.

”Producătorii noștri treptat o să dispară, pentru că nu au unde se mișca. Au fost ani buni în care procesatorii de carne au avut rentabilitate zero sau chiar au lucrat în minus. Industria trebuie susținută, pentru că noi nu ținem piept la ceea ce vine din exterior”, a declarat președintele Asociației Patronatelor Întreprinderilor Prelucrătoare de Carne, Sergiu Grădinaru. La rândul său, reprezentantul unei mari rețele comerciale lansată recent pe piața din Moldova a declarat în cadrul ședinței că o soluție ar fi ca micii producători să se asocieze.

”Producătorii mici nu au infrastructură și nici capacitate de livrare. Avem în comerț 3.000 de articole moldovenești. Suntem deschiși pentru această oportunitate de a oferi producătorilor locali piață de desfacere. Producătorii mici care au capacități reduse trebuie să se unească.”

”Nu este admisibil ca produsele autohtone să se strice. 70 la sută dintre produsele din coșul de consum sunt importate. Mii de tone de produse alimentare au fost importate din considerente politice din exterior, ceea ce este inadmisibil. Este clar spre ce ne îndreptăm - datoriile cresc, producția scade, ne distrugem propria industrie. O bază solidă pentru soluționarea problemelor sociale, care sunt foarte acute în Moldova, poate fi doar o economie puternică, iar o economie puternică este cea care produce”, a declarat președintele Comisiei economie, buget și Finanțe, socialistul Vladimir Golovatiuc.

În prezent, în Parlament se află un proiect de lege care prevede că cel puțin 50% dintre mărfurile expuse pe rafturile magazinelor trebuie să fie autohtone. Inițiativa a fost votată în primă lectură încă în legislatura precedentă, iar ulterior proiectul s-a împotmolit.

Tematic

Otravă în magazine: Un produs foarte des folosit de moldoveni - pericol pentru sănătate
Noi reguli în comerțul interior: Mai multe produse autohtone în magazinele din țară
Tagurile:
produse autohtone, audieri, comisia economie, buget și finanțe


Știrile Zilei