23:14 11 Mai 2021
În direct
  • EUR21.51
  • USD17.82
  • RUB0.24
  • RON4.37
  • UAH0.64
Editorialist
Sa primesc un link scurt
50773

Una dintre prioritățile primarului general al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă, este să aducă rețeaua de magazine “Kaufland” în Capitală. Ce interes personal are primarul în această afacere păguboasă pentru Republica Moldova, în special, pentru producătorii agricoli?

Zilele trecute, primarul general al Capitalei a anunțat cu mult fast că, în următorii doi ani, la Chişinău va fi deschis primul magazin „Kaufland".  Serviciul de presă al Primăriei Chișinău a informat  printr-un comunicat că Chirtoacă a avut deja o întrevedere cu directorul general al Companiei „Kaufland România", Marco Hössl. Acesta a spus că, odată cu deschiderea primului centru comercial în Capitala Republicii Moldova, vor fi create până la 1000 de locuri de muncă și că această companie germană a demarat deja procedura de recrutare a personalului. Pe de altă parte, primarul general a declarat că deschiderea la Chișinău a unui lanț comercial cu renume european a reprezentat una dintre prioritățile sale, încă din primul mandat: „Astăzi ne putem bucura pentru că acest lucru devine realitate, pentru că mai facem un pas pentru a deveni o capitală europeană". Totodată Chirtoacă a adus mulțumiri conducerii Companiei „Kaufland România" pentru decizia de a trece Prutul.

Nu este pentru prima dată când primarul general al municipiului Chișinăul, Dorin Chirtoacă, tot el și vicepreședinte al Partidului Liberal și nepot al președintelui Partidului Liberal, acționează în mod deschis și cu nerușinare împotriva intereselor naționale ale țării noastre și, respectiv, a tuturor locuitorilor ei. În special, acțiunile lui sunt îndreptate împotriva producătorilor agricoli din Republica Moldova. Să menționăm că Dorin Chirtoacă deține fotoliul de primar la municipiului Chișinău din vara anului 2007 și de atunci până acum nu a mișcat un deget ca să faciliteze accesul țăranilor pe piețele din Capitală, ca aceștia să-și poată comercializa în mod echitabil produsele agricole pe care le cultivă. Deși a promis să facă ordine și dreptate în acest domeniu și deși au trecut deja opt ani de când este primar al Capitalei, piețe agricole din Chișinău sunt adevărate bazaruri orientale, în care sunt vândute tot felul de produse industriale de import. De ce acestea sunt vândute la piață și nu în magazine? Pentru că, în majoritatea lor, sunt aduse în țară prin contrabandă, iar la piață sunt comercializate fără eliberarea bonului de casă, adică fără nicio evidență contabilă, fără plata impozitelor. Precupeții plătesc taxe, doar că nu la stat, ci în buzunarele celor care gestionează aceste piețe. Și bineînțeles, piețele municipale nu pot fi gestionate fără aprobarea primarului general al municipiului Chișinău, care este ultima verigă a lanțului administrativ și nu doar administrativ. Numai Dumnezeu și primarul știu câte milioane de lei sunt acumulate zilnic pe această cale. Ce să mai spunem de faptul că micile raioane din piețele Capitalei în care sunt comercializate mărfuri agricole sunt acaparate de către rețele mafiote de intermediari, care procură marfa, la jumătate de preț sau chiar mai puțin, de la producători și o vând chișinăuienilor, câștigând în jumătate de zi de stat la tejghea mai mult decât țăranul într-un an de muncă.

Dar, de parcă nu era de ajuns că primarul Chișinăului își bate joc în asemenea hal de producătorii agricoli, iată că el a decis să-i distrugă definitiv aducând rețeaua germană de magazine „Kaufland” în Republica Moldova.

Pentru nimeni nu este un secret, și primarul Dorin Chirtoacă nu constituie o excepție, că efectele hypermarket-urilor asupra economiei locale sunt: bani scoși din țară, distrugerea afacerilor mici și mijlocii, a celor de familie, sărăcirea producătorilor moldoveni, scoaterea de pe piață a produselor autohtone și micșorarea numărului locurilor de muncă.

Este adevărat că supermarket-urile ne oferă posibilitatea de a cumpăra o varietate mare de produse din același centru comercial, la prețuri mai mici decât la magazinele locale, în condiții sanitare mai bune decât în piețe. Dar, în același timp, ele pur și simplu sugrumă producătorul autohton, adică subminează independența economică a Republicii Moldova, transformând-o într-o neo colonie occidentală, o piață numai bună pentru exportul produselor occidentale și pentru importul forței de muncă ieftine. Și pentru ca să nu zică unii că cele afirmate mai sus sunt povești cu zmei numai bune de a-i speria pe moldoveni, vom prezenta în mod succint rezultatele unei investigații făcută de jurnaliștii Programului I de televiziune public din Germania despre activitatea rețelei comerciale Lidl în România.

Vom nota din capul locului că rețelele de hipermarketuri „Kaufland” şi “Lidl” sunt deținute de același proprietar, Concernul german “Schwarz”.

Așa dar, Televiziunea publică germană Das Erste  a constatat că deja de 15 ani, tot mai multe lanțuri de retail din Europa de Vest își deschid filiale în România și tot mai mulți comercianți mici interni dispar. Lider printre aceste rețele în România este Lidl. Lanțul german a construit în termen de doar cinci ani, la nivel național, 186 de magazine. Pentru extindere, Lidl a primit un sprijin foarte special: împrumuturi de la filiala Băncii Mondiale, Corporația Internațională financiară,  în sumă de aproape 67 de milioane de dolari. Și aceste împrumuturi au fost acordate, după cum scriu jurnaliștii germani, cu scopul declarat de a-i ajuta pe oamenii săraci, ”pentru a scăpa de sărăcie” și ”a trăi o viață mai bună”. Cu acești bani Lidl trebuia să ofere clienților ”produse ieftine” pentru persoanele cu venituri reduse și astfel să crească ”numărul furnizorilor locali” și ”să deschidă noi canale de distribuție pentru producătorii de alimente regionale”. Ce au constatat însă reporterii Das Erste după ce au vizitat un magazin Lidl din București? În timp ce există și produse românești, cele mai multe produse din magazinul Lidl provin din alte țări: ceapă verde și salată din Polonia, ciuperci din Ungaria, ceapă din Noua Zeelandă. Toate aceste produse însă cresc din abundență și în România. Solicitați de jurnaliștii germani, responsabilii Lidl au recunoscut că 71 la sută din produsele alimentare pe care le comercializează nu provin din România.

Credeți că rețeaua „Kaufland", soră cu lanțul de magazine Lidl vine cu alte scopuri în Republica Moldova? Trebuie să fii mai rău decât naiv ca să crezi asta. Atunci de ce primarul Chișinăului, Dorin Chirtoacă, ține cu tot dinadinsul să o aducă? Răspunsul la această întrebare trebuie să-l ofere însuși Chirtoacă. Atât timp cânt însă nu face acest lucru, avem tot temeiul să bănuim că primarul are un interes personal în această afacere păguboasă pentru Republica Moldova.

Opinia autorului nu coincide neapărat cu opinia redacţiei Sputnik Moldova.

Tematic

Sandic: pentru o agricultură performantă e nevoie în primul rând de solidaritate
Agricultorii moldoveni au anunțat începutul unor proteste de amploare
Unii experţi contestă oportunitatea „Pachetului agricol”
Tagurile:
troducători, comercianţi, Kaufland", reţea, prinâmar, Dorin Chirtoacă

Știrile Zilei