16:25 12 Iulie 2020
În direct
  • EUR19.46
  • USD17.19
  • RUB0.24
  • RON4.02
  • UAH0.64
Editorialist
Sa primesc un link scurt
14810

Produsele lactate moldovenești, în special cașcavalul și brânza, sunt pe placul multor locuitori ai țării. Dar pot ele oare să cucerească și consumatorii occidentali? Corespondentul Sputnik a încercat să găsească răspunsul la această întrebare.

CHIȘINĂU, 6 iun – Sputnik. În țările Uniunii Europene există actualmente sute de sortimente de cașcaval ce-i pot surprinde chiar pe cei mai pretențioși gurmanzi din Paris, Roma, Lisabona și alte orașe ale continentului.

Fermă
© Sputnik / Александр Кондратюк

În Moldova, de regulă, alegerea este mică. Tradiționalele cașcavaluri „Olandez”, „Rusesc”, „De Râșcani”, „Edam”, „Gouda” sunt prezente constant pe rafturile supermarketurilor, dar asemenea delicatese precum „Emmental”, „Beaufort”, „Conte” sunt destul de greu de găsit.

Între timp, amatorii și producătorii autohtoni spun că produsul lor i-ar putea surprinde chiar și pe europeni, deoarece există o serie de secrete în tehnologiile de pregătire a acestuia.

„Producătorii de brânzeturi din Moldova au un potențial mare. Problema constă în altceva: pe cât de mult sunt dispuși fermierii și producătorii moldoveni să investească în extinderea acestor întreprinderi de prelucrare și deschiderea de noi unități. Brânzeturile sunt un produs cu o valoare adăugată ridicată. Din acest motiv, un producător poate obține venituri din producerea acestui produs doar peste 6-7 luni de la startul afacerii”, a declarat Carolina Linte, director executiv al Asociației Naționale a Producătorilor de Lapte și Produse Lactate într-un interviu pentru Sputnik Moldova.

Pentru oamenii de afaceri moldoveni ar fi dificil să pună la punct un proces de producție care să le permită exportul – aceasta ar necesita nu numai investiții uriașe, ci și o serie de detalii logistice.

„Pentru exportul de cașcavaluri și brânză moldovenești este necesară o abordare complexă, inclusiv acordarea de credite acestui sector. Fără ajutorul și sprijinul statului, este puțin probabil ca fermierii moldoveni să facă față unui asemenea obiectiv”, ​​a spus Linte.

În același timp, brânza moldovenească ar putea concura cu „Mozzarella” italiană, dar există o serie de „capcane” aici. UE are cerințe unice pentru calitatea și certificarea produselor importate, în special a celor ușor perisabile.

Ulcior, lapte, pâine
© Sputnik / Алексей Бушкин

Dar producătorii de brânză de oi din Moldova nu ar trebui să dispere - atunci când statul va adopta criteriile europene unice pentru standardizarea laptelui, va fi mai ușor să furnizeze țărilor UE un produs care să surprindă și să fidelizeze mii de oameni de pe continent.

Actualmente, Moldova nu poate asigura integral necesitățile interne de lapte. Țara noastră are dreptul să importe fără taxe 5 mii de tone de lapte pasteurizat din țările UE, deoarece nu avem suficientă materie primă. Importăm aproximativ 50% din necesitățile de materie primă.

De asemenea, în sezonul cald al anului, Moldova își face rezerve de lapte praf pentru iarnă, care este mai apoi utilizat pentru producerea unor produse alimentare.

„Nu știu ce măsuri va întreprinde statul pentru industria produselor lactate, deoarece Guvernul este preocupat acum de probleme mai presante, legate de eliminarea consecințelor pandemiei. În perspectivă, ar fi posibil să nu mai importăm aproximativ 50 la sută din volumele necesare de materie primă, ci să le producem noi înșine”, a spus Linte.

Interlocutoarea a subliniat că această industrie funcționează 365 de zile pe an, spre deosebire, de exemplu, de ramura fructelor și legumelor. Produsele lactate locale aduc profit constant economiei țării, iar accentul pus pe dezvoltarea acestui sector poate deveni o prioritate pentru stat.

Având în vedere volumul mare de investiții de care are nevoie această industrie, nu trebuie să ne așteptăm la profituri pe termen scurt - fermierii vor începe să obțină câștiguri mai importante abia începând cu cel de-al cincilea an de la lansarea afacerii.

Conform observațiilor reprezentanților Asociației, cetățenii moldoveni au gusturi diferite în ceea ce privește produsele lactate. În cazul sortimentului cu un termen de valabilitate foarte redus - chefirul, laptele, laptele acru - cetățenii preferă să cumpere mărfuri ale unui producător moldovean. Dar când vine vorba de brânzeturi, iaurturi, alte produse cu termen de valabilitate îndelungat, moldovenii aleg, de regulă, produse de import.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tematic

Incredibil: În Elveția a fost produs un cașcaval roz pentru un client din China - Video
Tagurile:
Produse, lapte


Știrile Zilei