04:09 29 Septembrie 2020
În direct
  • EUR19.75
  • USD16.94
  • RUB0.22
  • RON4.05
  • UAH0.60
Editorialist
Sa primesc un link scurt
55 0 0

Atât Rusia, cât și Uniunea Europeană sunt gata să ofere sprijin Moldovei. Cu toate acestea, conflictele politice împiedică țara să profite din plin de acest ajutor.

CHIȘINĂU, 22 iul — Sputnik. Recent Ministerul Finanțelor a anunțat că Moldova a primit 20 milioane euro din tranșa a doua de asistență macrofinanciară din partea Uniunii Europenea. Restul tranșei - un ajutor nerambursabil în valoare de 10 milioane de euro, urmează să fie debursat pe parcursul săptămânii vitoare.

N-am reușit să absorbim cei 100 de milioane oferite de UE

Această tranșă de 30 de milioane de euro este a doua și ultima plată către Moldova în cadrul programului de asistență macrofinanciară a UE pentru reformele structurale. Prima tranșă, de asemenea în sumă de 30 de milioane de euro, a fost achitată în octombrie 2019. În total 60 de milioane de euro, 20 dintre care sunt sub formă de ajutor nerambursabil.

Cea de-a treia tranșă, convenită anterior, nu va ajunge în de Moldova, deoarece perioada de disponibilitate a programului s-a încheiat în iulie 2020.

”Nici unul din trei guverne care au fost în 2019, inclusiv renumitul guvern care a gestionat lucrurile în țară vara, nu a îndeplinit nicio condiționalitate din tranșa a treia”, a declarat Ion Chicu.

Problema alocării celei de-a doua și a treia tranșe a ajutorului UE a devenit o cauză constantă pentru conflictele dintre opoziție și guvern în perioada 2019-2020. Ambele tabere veneau cu reproșuri reciproce: partidele de opoziție veneau cu reproșuri în adresa Cabinetului de Miniștri „incapacitatea de a îndeplini condițiile UE”, iar ca răspuns Guvernul riposta prin a spune că opoziția „bloca deciziile importante în Parlament”.

O istorie dramatică cu iz politic

Inițial, a fost planificat să fie alocate până la 100 de milioane de euro pentru realizarea reformelor în țara noastră, inclusiv împrumuturi nerambursabile în valoare de 40 de milioane și alte 60 de milioane sub formă de împrumuturi pe termen mediu (timp de 15 ani), cu dobândă scăzută.

La solicitarea Guvernului Moldovei, această decizie a fost adoptată de Comisia Europeană la 13 ianuarie 2017, aprobată de Parlamentul European la 13 septembrie și a intrat în vigoare pe 23 septembrie. Ajutorul a fost planificat să fie alocat în trei tranșe și să completeze programul FMI aprobat pe 7 noiembrie 2016.

Cu toate acestea, după schimbarea sistemului electoral din Moldova, care a fost unul contrar recomandărilor anunțate de Comisia de la Veneția și UE, plata primei tranșe a fost amânată pentru 2018. Atunci rezultatele alegerilor pentru primarul general al Chișinăului au fost anulate, iar plata ajutorului a fost din nou amânată.

Ca urmare, prima tranșă a fost debursată abia în toamna anului 2019, după scoaterea de la putere a oligarhului Vladimir Plahotniuc. În urma demisiei din noiembrie 2019 a Cabinetului de Miniștri al Maiei Sandu, plata celei de-a doua tranșe a fost din nou amânată. Au apărut și noi condiții.

Ce prevedea memorandumul UE-MOldova

Ajutorul oferit Moldovei a fost legat de îndeplinirea angajamentelor politice convenite cu UE și stabilite în Memorandumul de înțelegere.

Documentul prevedea domenii precum gestionarea finanțelor publice, administrația publică, lupta împotriva corupției și spălării banilor, sectorul energetic și mediul de afaceri, dezvoltarea zonei de liber schimb DFCTA, la care Moldova s-a alăturat după semnarea Acordului de Asociere cu UE.

De asemenea, angajamentele politice ale Guvernului Moldovei presupuneau implementarea reformei justiției (cu elaborarea de amendamente la Constituție), îmbunătățirea situației din mass-media și societatea civilă.

O altă condiție pentru a primi bani de la UE era înregistrarea unui progres în implementarea programelor cu FMI. Moldova a primit două tranșe de asistență macrofinanciară, deoarece în martie 2020, al șaselea program FMI, conceput pentru o perioadă de trei ani, a fost finalizat cu succes.

Alte 100 de milioane pentru depășirea crizei provocată de COVID-19

În mod separat, UE pune la dispoziția Moldovei și alte împrumuturi de asistență macrofinanciară în valoare de 100 de milioane de euro, ca parte a deciziei de a acorda asistență macrofinanciară pentru zece țări partenere pentru a le ajuta să limiteze efectele economice negative provocate de epidemia de COVID-19.

Comisia este pregătită să acorde prima tranșă a acestei asistențe macrofinanciare în cel mai scurt timp, după adoptarea legală a Memorandumului de Înțelegere cu Republica Moldova. Memorandumul de Înțelegere stabilește acțiunile politice pentru a fi îndeplinite în schimbul ajutorului.

În data de 10 iulie, premierul Ion Chicu și-a exprimat speranța că procedurile de coordonare a documentului cu UE se vor încheia în săptămânile următoare.

Un nou program cu FMI

În iulie, negocierile Guvernului țării cu experții Fondului Monetar Internațional au continuat semnarea unui nou program de cooperare pentru 2020-2023.

Moldova speră să primească până la 550 de milioane de dolari, pe parcursul a trei ani. Cea mai mare parte a sumei va fi pentru susținerea bugetului, restul - pentru a reînnoirea rezervelor valutare.

În septembrie 2020, memorandumul va fi discutat de conducerea FMI, după care va fi luată o decizie.

În afară de aceasta, în aprilie, Consiliul de Administrație al FMI a aprobat un împrumut de urgență pentru Republica Moldova în sumă de aproximativ 235 de milioane de dolari, care a fost acordat pentru susținerea bugetului. În martie, Guvernul a solicitat FMI-ului să sprijine Moldova în procesul de depășire a consecințelor crizei economice cauzate de epidemia de coronavirus.

Negocieri noi privind acordarea creditului rusesc

În iulie, premierul Ion Chicu a declarat în cadrul unui interviu acordat unui post TV național că speră să aibă o întâlnire cu premierul rus Mihail Mișustin în viitorul apropiat și să discute din nou problema acordării unui împrumut Moldovei.

Anterior, Chișinăul a ajuns la un acord cu Moscova privind obținerea unui împrumut de 200 de milioane de euro cu 2% pe an, timp de 10 ani. Cu toate acestea, Curtea Constituțională a declarat la 7 mai că Acordul este unul neconstituțional. Sesizarea la Curtea Constituțională a fost făcută de opoziția parlamentară - deputați din fracțiunile PAS, DA și Pro Moldova.

Decizia Curții Constituționale de a recunoaște drept neconstituțional Acordul privind acordarea unui împrumut Chișinăului, în Rusia a fost considerată drept una politizată.

”Această decizie provoacă nedumerire și regret. Nedumerire pentru că, în primul rând, partea moldoveană a solicitat un împrumut, Rusia nu a impus nimic nimănui. Și, în al doilea rând, negocierile privind acordul au fost desfășurate în mod deschis și transparent, începând din noiembrie 2019. Acestea au fost mediatizate de mass-media din Moldova. Din anumite motive, nimeni nu a pus problema constituționalității negocierilor”, a declarat vicepremierul rus de externe, Andrei Rudenko.

În urma unei întâlniri cu șeful adjunct al Administrației Prezidențiale a Rusiei, reprezentantul special al președintelui rus pentru dezvoltarea comerțului și relațiilor economice cu Republica Moldova, Dmitri Kozak, la 25 iunie la Moscova, președintele Moldovei, Igor Dodon, a declarat că Chișinăul și Moscova vor relua negocierile privind acordarea unui împrumut de 200 de milioane de euro.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tematic

Curtea Constituțională a decis soarta acordului de împrumut cu Federația Rusă
Sindromul european al Moldovei: Pe cât s-a realizat „visul albastru” al eurooptimiștilor
Tagurile:
ajutor nerambursabil, credite

Știrile Zilei