03:07 22 Aprilie 2021
În direct
  • EUR21.64
  • USD18.02
  • RUB0.24
  • RON4.39
  • UAH0.64
Editorialist
Sa primesc un link scurt
15720

Dezvoltarea aviației de luptă de înaltă tehnologie este subordonată unor condiții obiective de coexistență cu vecinii neprietenoși de pe planetă. Bombardierul-purtător de rachete de nouă generație răspunde provocărilor și amenințărilor unui posibil inamic.

Ministerul Apărării al Federației Ruse a aprobat aspectul final al bombardierul-purtător de rachete strategic dezvoltat de compania ”Tupolev”. Experții au acordat prioritate reducerii vizibilității aeronavei și armamentului cu rachete. Complexul aviatic de perspectivă pe distanțe lungi va avea o viteză subsonică, o durată semnificativă a zborului și arme intra-fuzelaj, inclusiv rachete de croazieră promițătoare – cu rază lungă de acțiune și hipersonice. ”Strategul” de nouă generație urmează să ajungă în dotarea armatei până în 2027, adică până la sfârșitul actualului Program de stat al armamentului. El va înlocui ”veteranii” aviației pe distanțe lungi Tu-160, Tu-95MS și Tu-22M3.

Potrivit sursei din complexul industrial de apărare, bombardierul-purtător de rachete a fost creat conform schemei aerodinamice «aripă zburătoare», echipamentul de la bord fiind automatizat la maxim (până la regimul fără pilot). Avionul va fi capabil să utilizeze o gamă largă de rachete «aer – aer» și să gestioneze grupuri de aeronave fără pilot. Continuă construcția mai multor prototipuri ale Complexului la uzina de aviație din Kazan.

Machetele speciale și elementele de dimensiuni reale ale celui mai nou ”strateg” au trecut cu succes o serie de teste pe stand la nivel de vizibilitate radar, confirmând posibilitatea tehnologică a avionului de a trece neobservat primele linii de apărare antiaeriană ale țărilor NATO.

În 2019, șeful companiei ”Tupolev”, Aleksandr Koniuhov, a declarat că scoaterea primului prototip al Complexului este planificată pentru 2021-2022. Tot atunci, viceministrul Apărării al Federației Ruse, Iuri Borisov (acum vicepremier), a declarat că primul zbor va avea loc în 2025-2026, iar începutul producției în serie a Complexul aviatic de perspectivă pe distanțe lungi este programată pentru 2028-2029. Întrucât astăzi se vorbește despre primirea lui în dotarea armatei în 2026, realizarea proiectului se desfășoară cu un avans față de graficul inițial. Accelerarea evidentă reprezintă o cerință strictă a situației militaro-politice.

Rezistența tehnologică

Aviația rusă pe distanțe lungi a însușit cu succes utilizarea muniției convenționale și a armelor de înaltă precizie în Siria. Și totuși, principala sarcină a bombardierelor-purtătoare de rachete strategice este creșterea eficienței, a fiabilității și a rezervelor de rezistență a triadei nucleare. De fapt, în acest scop a fost restabilită producția purtătoarelor de rachete Tu-160M2 (un avion practic nou). Posibilul inamic nu va putea niciodată să distrugă, cu prima lovitură, componentele terestre, maritime și aeriene ale triadei. Ce aport va aduce Complexul în sistemul de limitare nucleară și tactica de utilizarea a aviației în luptă?

Ministerul Apărării al Federației Ruse are nevoie de o aeronavă calitativ nouă, care ar îndeplini funcțiile tuturor celor trei purtători de rachete aflați în serviciu – Tu-160 (se produce din 1984), Tu-95MS (în serie din 1958), Tu-22M3 (se produce din 1969) și, cu toate acestea, nu costa mai mult decât Tu-160. Anterior, au apărut informații potrivit cărora construcția ”aripii zburătoare” va permite creșterea semnificativă a razei de acțiune și a capacității de încărcare a bombardierului-purtător de rachete. Durata maximă a zborului va depăși 30 de ore, distanța care va putea fi parcursă fără realimentare – 15 mii. Conform celor mai modeste estimări, Complexul va ridica aproximativ 35 de tone de încărcătură utilă. Pentru comparație, avionul american strateg-invizibil B-2 Spirit transportă până la 27 de tone de încărcătură de luptă, avionul rusesc Tu-160 «Belîi Lebedi» – până la 45 de tone. Conform logicii, arsenalul noului ”strateg” nu ar trebui să cedeze avionului Tu-160.

Special pentru acest Complex se dezvoltă un nou turboreactor. Din 2018, de dezvoltarea acestuia se ocupă Corporația unită pentru construcția de motoare. Potrivit materialelor din presă, din cauza greutății semnificative la decolare – mai mult de 125 de tone, bombardierul va avea patru motoare. Se vor desfășura în curând teste pe standul de testare și la baza laboratorului de zbor Il-76.

Din punct de vedere constructiv, Complexul aviatic este fundamental diferit față de bombardierele existente pe distanțe lungi. Sunt utilizate materiale moderne și promițătoare, cele mai noi tehnologii. Este acordată o atenție deosebită invizibilității: acoperirea cu materiale care absorb undele radar, elemente structurale, forma geometrică a planorului, compartimente interne pentru arme. Aeronava va fi dotată cu cea mai nouă avionică cu o arhitectură deschisă, care va asigura performanțe ridicate, iar, în viitor, va simplifica modernizarea. Complexul de la bord va include sisteme precum gestionarea rachetelor, sistemul de navigație prin satelit GLONASS, cercetarea automată a terenului, comunicații multicanal, radarul de detecție a bombardamentelor și ținta optico-electronică. Este probabilă integrarea mai multor sisteme într-un singur complex de analizare automată a spațiului înconjurător. ”Intelectul” Complexului aviatic va detecta și clasifica orice radar inamic, ținte termice și va asigura utilizarea eficientă a mijloacelor active EW și a capcanelor pasive IR.

De la începutul activității științifice de cercetare până la lansarea prototipului Complexului au trecut ceva mai bine de 10 ani – un termen normal pentru un proiect complex. Construcția va dura aproximativ doi ani, după care vor începe testele terestre și de zbor. Dacă proiectul nu se va confrunta cu dificultăți neprevăzute, producția în serie va începe strict conform planului – în 2027. Poate că nu ar trebui de grăbit foarte tare, întrucât acesta este creat pentru câteva decenii înainte. Principalul lucru este calitatea.

Săptămânalul german Stern prognozează: ”Noile bombardiere vor fi produse în partide mici și treptat. În acest mod, va fi posibilă perfecționarea treptată a noului model. Anume așa Kremlinul acționează în legătură cu tancul de luptă T-14 ”Armata”. Astfel, el va reuși să evite problemele apărute în Statele Unite cu avionul invizibil F-35, deoarece acestea au construit imediat o partidă mare, deși la noul model au fost descoperite o mulțime de defecte”.

Interceptor cosmic

Noul ”strateg” va avea o gamă largă de activități. Complexul va putea să se afle, pentru o lungă perioadă, în regim de patrulare militară într-o regiune și să-și folosească armele într-o altă regiune – la o distanță de zeci de mii de kilometri (cu realimentare). Unii experți consideră că capacitatea de a ataca din regiunile din afara apărării antiaeriene a inamicului – deasupra Oceanului Arctic, Pacific și Atlantic – este importantă. Tactica utilizării operative a Complexului depinde de gradul de vizibilitate pe radarul posibilului inamic și de raza de acțiune a rachetelor. Dacă considerăm standardele existente ale rachetelor de croazieră (raza de acțiune a rachetelor cu bazare aeriană Kh-101/102– până la 5500 km), precum și caracteristicile hipersonice ale rachetelor promițătoare, tehnologia ”stealth” nu joacă un rol decisiv. Noul ”strateg” va fi capabil să îndeplinească majoritatea atacurilor în afara zonei de acțiune a apărării antiaeriene, adică ”va găsi” inamicul cu rachetele ”de neoprit” chiar și din spațiul aerian rusesc.

Astăzi, numai Federația Rusă și Statele Unite au un tip special de forță aeriană – aviația strategică (curând și China). Din 2017, compania americană Northrop Grumman creează un avion similar Complexul aviatic de perspectivă pe distanțe lungi – B-21 ”Raider”. Pentagonul contează că aeronava va părăsi hangarul pentru testele terestre la sfârșitul anului 2021. Primul zbor ar trebui să aibă loc în 2022. Costul unei aeronave va fi de aproximativ 600 de milioane de dolari.

Potrivit previziunilor Ministerului Apărării al SUA, ”aripa zburătoare” chineză H-20, cu o capacitate de încărcare utilă de până la 10 tone și o rază de acțiune de până la 8500 km va fi supusă testelor terestre în 2021. Compania-producătoare Aviation Industry Corporation a declarat recent că testele vor începe ”în curând”.

Lupta acerbă a ”strategilor” aviației pe distanțe lungi continuă în birourile de proiectare, pe pământ și în cer. În această competiție tehnologico-conceptuală, este posibilă extinderea gamei de muniție a noului bombardier-purtător de rachete rusesc grație mijloacelor de autoapărare – rachetelor «aer-aer». Nu este exclusă instalarea la bordul Complexului a armelor electomagnetice, cu laser și alte arme bazate pe noi principii. O diferență importantă între ”strategul” rusesc și analogii străini este considerată a fi capacitatea de a îndeplini funcțiile unui interceptor cosmic – rachetele hipersonice pot distruge obiectele inamicului pe uscat, pe mare și în spațiul cosmic apropiat (sateliții militari, capurile rachetelor strategice). Toată puterea de luptă a celui mai nou bombardier-purtător de rachete va fi încredințată unui echipaj format de patru persoane, la fel ca și în cazul aeronavei Tu-160.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tematic

MiG-31 – un vânător periculos în cer
Tagurile:
rachete, bombardier, avion, Rusia

Știrile Zilei