04:14 09 Iulie 2020
În direct
  • EUR19.48
  • USD17.27
  • RUB0.24
  • RON4.02
  • UAH0.64

Poate sau nu șeful statului să ignore poziția majorității parlamentare: Ce va spune CC

Podcasturi
Sa primesc un link scurt
265 0 0

Comentatorul politic Roman Mihăeș spune că magistrații Curții Constituționale vor trebui pentru a doua oară să ofere un răspuns dacă are sau nu președintele dreptul de a desemna orice candidat la funcția de premier, fără a ține cont de voința majorității parlamentare.

Poate sau nu șeful statului să ignore poziția majorității parlamentare: Ce va spune CC

Deputatul Platformei DA Igor Munteanu s-a adresat la Curții Constituționale căreia îi solicită să răspundă dacă șeful statului are dreptul discreționar să desemneze orice candidat la funcția de premier, fără a ține cont de voința majorității parlamentare.

De fapt, CC va trebui să ofere pentru a doua oară un răspuns la această sesizare, asta după ce în anul 2015, Înalta Instanță declara că un președinte ales de Parlament este obligat să desemneze candidatul la funcția de premier, identificat de o nouă majoritate.

Mai mulți experți în drept constituțional spun că în cazul demiterii Guvernului există o amplă jurisprudență a Curții Constituționale care reglementează procedurile de învestire a unui nou Guvern, iar în situația în care în Parlament se constituie o majoritate calificată, capabilă să investească un Guvern, președintele țării nu poate ignora această majoritate și este obligat să desemneze candidatul identificat de ea.

Problema pe care o evidențiază experții este cum va proceda de această dată CC, își va păstra sau nu propria jurisprudență, adică va aplica acea prevedere din 2015 și pentru un președinte ales de popor. De fapt, magistrații constituționali vor trebui să ofere un răspuns explicit: poate un președinte ales prin vot direct să ignore sau nu o dorință a unei majorități parlamentare de a propune un candidat la funcția de premier.

Comentatorul politic Roman Mihăeș consideră că de această dată CC este obligată să interpreteze din nou Constituția pentru că, spune el, a apărut o nouă circumstanță, a fost schimbată modalitatea de alegere a șefului statului.

„Atunci, în 2015, a fost depusă o sesizare la CC și Curtea a decis că, în cazul în care este un candidat la funcția de premier care are în spate o susținere de 51 deputați în Parlament, președintele, ales și el de Parlament, este obligat să numească candidatura premierului propus de o majoritate formalizată. Însă, în prezent, avem o situație în care președintele este ales direct de cetățeni și, sigur, este necesară o nouă interpretare a CC. Dacă, de exemplu, într-un timp apropiat survine demisia actualului Guvern și se acumulează 51 de semnături pentru un candidat la funcția de premier, este sau nu obligat președintele ales de popor să numească prin decret acest candidat la funcția de premier? Este o întrebare logică din partea opoziției și așteptăm într-un timp restrâns decizia CC” , a precizat Roman Mihăieș.

Mai mulți experți vorbesc despre faptul că Moldova ar putea intra într-o criză politică după ce, în ultima perioadă, tot mai mulți deputați democrați părăsesc coaliția majoritară. PD și PSRM au împreună, acum, 51 de mandate.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tematic

Ce se întâmplă dacă pleacă și alți deputați din PDM – iată ce spune Igor Dodon
Alexandru Tănase: Ce obligații are președintele în cazul în care cade Guvernul Chicu
Tagurile:
desemnare, Majoritatea parlamentară, Curtea Constitutionala


Știrile Zilei