08:10 24 Iunie 2021
În direct
  • EUR21.47
  • USD17.98
  • RUB0.25
  • RON4.36
  • UAH0.66

Un fost premier vorbește despre situația de la CFM

Podcasturi
Sa primesc un link scurt
73 0 0

Fostul premier Ion Chicu consideră că statul trebuie să-și asume în totalitate responsabilitatea pentru situația care s-a creat la CFM, iar această întreprindere nu va supraviețui dacă acolo nu se vor face reorganizări așa cum prevede noul Cod al transportului feroviar.

Un fost premier vorbește despre situația de la CFM

După ce în anul 2020 Guvernul a aprobat noul Cod al transportului feroviar, proiectul a ajuns în Parlament însă așa și nu a fost examinat de deputați.

În prezent, conform vechiului Cod Feroviar, Calea Ferata este monopolist pe piață, iar în cazul în care Parlamentul ar fi adoptat noua lege, serviciile feroviare din Moldova ar fi putut fi separate și liberalizate. Este vorba de separarea activităților de gestionare a infrastructurii feroviare, operațiunile de transport feroviar de marfă și operațiunile de transport de pasageri. Totodată, potrivit noului Cod Feroviar, Guvernul va fi obligat să finanțeze parțial menținerea și reconstrucția infrastructurii feroviare, precum și să acorde subsidii pentru operatorii de transport feroviar de pasageri. Executivul va fi obligat să aloce anual sectorului feroviar circa 250 de milioane de lei.

Fostul premier Ion Chicu consideră că statul trebuie să-și asume în totalitate responsabilitatea pentru situația care s-a creat la CFM, iar această întreprindere nu va supraviețui dacă acolo nu se vor face reorganizări. De la debutul pandemiei, CFM se confruntă cu probleme financiare, inclusiv cu restanțe la plata salariilor. Ion Chicu spune că CFM trebuie să-și onoreze toate datoriile față de angajați, iar asta ar fi posibil cu un management responsabil.

„Statul trebuie să ajute CFM prin garanții ca să-și achite angajații, trebuie și reforme acolo, dar nu de concediat oamenii pentru că specialiști în domeniul feroviar sunt puțini. Este necesar de implementat noul Codul Feroviar pe care Guvernul l-a aprobat dar proiectul se prăfuiește în Parlament. Nimeni nu vrea să-și asume responsabilitatea”, a opinat Chicu.

Fostul premier mai spune că este necesară reorganizarea acestei întreprinderi pentru a vedea ce se întâmplă cu infrastructura feroviară, operațiunile de transport de marfă și transportul de pasageri.

„Din ceea ce vedem, este că statul investește masiv acolo, s-au procurat locomotive noi, de asemenea urmează să fie investiți bani în infrastructura feroviară - circa 100 de milioane de euro pentru reconstrucția tronsonului de cale ferată care va conecta centrul republicii cu portul Giurgiulești, dar este necesar ca și pe partea operațională să fie în ordine, să existe rentabilitate, eficiență, iar asta trebuie s-o asigure companiile private”, a menționat Ion Chicu.

Recent, Procuratura pentru Combaterea Crimei Organizate şi Cauze Speciale a demarat o investigație într-un dosar de delapidări la Întreprinderea de Stat "Calea Ferată din Moldova". În dosar sunt vizați foști directori ai întreprinderii, dar și reprezentanți ai unor companii de expediție din domeniul feroviar.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tematic

Câte miliarde trebuie să înghită Calea Ferată din Moldova ca să devină eficientă
Tagurile:
servicii feroviare, reorganizare, restanțe salariale, CFM

Știrile Zilei