16:29 14 August 2020
În direct
  • EUR19.79
  • USD16.71
  • RUB0.23
  • RON4.09
  • UAH0.61
Societate
Sa primesc un link scurt
2561821

Ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov, a vorbit despre redeschiderea instituțiilor de învățământ în anul de studii 2020-2021.

CHIȘINĂU, 13 iul - Sputnik. Instituțiile de învățământ se redeschid de la 1 septembrie. Anunțul a fost făcut de Ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov într-o conferință de presă. Acesta spune că ministerul face tot posibilul pentru ca procesul educațional să fie reluat în mod tradițional pe 1 septembrie, fără a expune elevii riscului de a fi infectați cu COVID-19. 

„Este timpul să planificăm întoarcerea în sălile de studii. Împreună, cu prudență, dar nu cu frică, în maximă atenție și siguranță. Avem acum în față săptămâni de muncă intensă, astfel încât la 1 septembrie în școli să sune clopoțelul de început de an școlar”, a declarat Igor Șarov. 

Potrivit ministrului, planul actual de redeschidere a școlilor reprezintă un rezumat al propunerilor managerilor instituțiilor din diverse raioane ale țării, părinți, profesori, dar și elevi. Ministrul spune că elementul principal al acestui plan este responsabilitatea și deciziile luate la nivel local. 

„Măsurile care sunt bune într-o zonă aglomerată din Chișinău nu sunt bune de urmat într-o localitate cu puțini copii”, a precizat ministrul. 

Igor Șarov mai declară că pentru redeschiderea școlilor se va ține cont de spațiile de învățare, conținutul învățări și modul de livrare a conținuturilor. Se propune ca, pentru a evita îmbolnăvirea în rândul elevilor, distanța fizică să fie cât mai mare, în contextul unei apropieri sociale specifică școlii. Astfel, spațiile vor trebui reamenajate pentru a asigura distanța și siguranța tuturor. 

Ministerul propune șapte modele de studii pentru începutul anului de studii 2020-2021. În fiecare instituție va fi adoptat modelul potrivit cerințelor și necesităților particulare ale instituției date, după discuții cu părinții, elevii și profesorii. 

  • Primul model presupune prezența fizică la școală în proporție de 100%. Modelul doi - învățarea în două schimburi. În cazul acestui model, clasele primare și cele gimnaziale au prioritate în primul schimb. Modelul trei - învățarea combinată, ceea ce înseamnă organizarea studiilor în zile de prezență și zile de învățare la distanță
  • Modelul patru - învățarea de tip hibrid (pe grupe, zilnic). Acest model dă posibilitatea pentru 50% dintre elevi să frecventeze școala, iar restul 50% - să învețe online. Mai exact, clasa se împarte în două grupe, iar fiecare dintre grupe o zi vine la școală, o zi învață online
  • Modelul cinci - învățarea alternantă (săptămânal). Acest model presupune împărțirea clase în două schimburi. Pe rând, o săptămână copii vor veni la școală, o săptămână se fac lecții online 
  • Modelul șase prevede învățarea la distanță, inclusiv online. Acest model se aplică în cazuri individuale, punctuale de forță majoră, în special acolo unde se înregistrează un număr mare de îmbolnăviri cu noul coronavirus. La anularea situației extraordinare, se revine la unul dintre primele patru modele. 
  • Modelul șapte presupune învățarea mixtă. Aici este vorba de îmbinarea a două sau mai multe modele. Poate fi implementat în 162 de instituții care sunt frecventate de un număr cuprins între 500 și 2000 de copii. 

„Fiecare dintre modelele ilustrate urmează să fie analizat și adaptat în funcție de specificul comunității și coordonate cu organele de specialitate în domeniul învățământului”, a mai spus Igor Șarov. 

În Republica Moldova sunt înregistrate 1250 de școli, iar în momentul de față, 74% sunt pregătite pentru a implementa primul model, adică cel ce presupune prezența fizică 100% în sălile de clasă. Mai exact, este vorba de 925 de școli cu un număr de până la 300 de copii.

În acest context, se recomandă reducerea duratei orelor până la 30 de minute, iar pauzele ar putea fi mai mari, pentru a permite aerisirea, iar elevii să poată  să iasă în aer liber. Totodată, vor fi valorificate mai multe intrări în instituția școlară. 

Din numărul total de școli din țară, 162 sunt frecventate de un număr între 300 și 500 de copii. În cazul acestor instituții se recomandă implementarea modelelor 2, 3, 4 și 5, dar și 1 în cazul în care spațiul permite încadrarea optimă a elevilor. 

În viitorul apropiat, atât ministrul cât și reprezentanți ai ministerului Educației vor inspecta instituțiile de învățământ din țară pentru a vedea în ce măsură acestea sunt pregătite pentru redeschidere. Amintim, instituțiile de învățământ din țara noastră au fost închise de la începutul lunii martie, iar elevii și-au continuat studiile în regim online. 

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tagurile:
instituții de învățământ, coronavirus, COVID-19


Știrile Zilei