03:16 25 Septembrie 2020
În direct
  • EUR19.53
  • USD16.77
  • RUB0.22
  • RON4.01
  • UAH0.59
Societate
Sa primesc un link scurt
112810

Este greu de crezut, dar așa este, în secolul trecut locuitorii Moldovei putea să aleagă cu ce să călătorească din Capitală în raioane: în loc de autocar ei putea să ia avionul și să se deplaseze practic în fiecare centru raional și chiar în unele sate.

CHIȘINĂU, 8 sept- Sputnik. Astăzi pare incredibil că în secolul trecut, în Moldova sovietică, existau aerodromuri practic în toate regiunile și pasagerii puteau să se deplaseze pe calea aerului și să ajungă la destinație în orice colț al țării în 20-60 de minute.

Кукурузник.
© Sputnik / Селезнёв
"Кукурузник".

Din fostele aerodromuri, pe care atunci aterizau și decolau avioanele de mici dimensiuni AN-2, care erau poreclite "cucuruznic", astăzi nu a mia rămas nimic – au ajuns terenuri agricole pe care se cultivă porumb.

Cândva, cerul satelor noastre era brăzdat de avioane

În anii '60 - '70 ai secolului trecut, peste tot în Moldova puteai să citești următorul anunț: "Де ла Кишинэу плякэ ын фиекаре зи авиоане ын тоате райоане републичий. Билетеле се вынд ла аженция "Аэрофлот" - проспектул Ленин колц ку страда "28 юние". (De la Chișinău pleacă în fiecare zi avioane în toate raioanele republicii. Biletele se vând la agenția Aeroflot – bulevardul Lenin colț cu strada 28 iunie – n.n.).

Din Chișinău puteai să ajungi la Edineț, Lipcani, Târnova, Florești, Râbnița, Drochia, Taraclia, Ciadîr-Lunga, Cahul, Comrat, Leova. De asemenea, din capitala RSSM putea să zbori spre Cernăuți, Ucraina, în fiecare zi la ora 13:55.

Tinerilor de astăzi de la sate le este să-și imagineze că părinții și buneii lor putea să ajungă la Chișinău doar în câteva zeci de minute, fără a petrece ore întregi în microbuzele de cursă. Astăzi aceste curse de avion nu mai sunt rentabile. Banii sunt mai importanți decât interesele și confortul oamenilor.               

Apropo, aparatul de zbor AN-2, care în popor este poreclit "cucuruznic" mai este produs astăzi în Republica Populară Chineză și este folosit pe larg în agricultură și în alte scopuri.

Modelul a ajuns în cartea recordurilor Ginise ca unicul în lume care este produs de mai bine de 70 de ani.

Câteva file de istorie

În Chișinău, în data de 19 septembrie 1944, a fost adusă prima partidă de aparate de zbor PO-2 și a fost creată escadrila moldovenească a Aeroflotului.

Pe lângă cele 15 avioane de model PO-2, care zburau pe curse interne și care serveau gospodăria agricolă, au mai fost aduse două LI-2, care zburau pe curse spre Moscova, în câteva orașe din Ucraina și la casele de odihnă și stațiunile balneare din Caucaz și de pe litoralul Mării Negre.

La începutul anilor '60 ai secolului trecut, la Chișinău a fost construit noul aeroport care avea o pistă de pe care puteau decola și ateriza avioane cu turbină cu gaz. În același timp, la Bălți era amplasat un aeroport mai mic, pentru curs locale cu destinații în Moldova și URSS, dar și pentru aparatele de zbor folosite în gospodăria agricolă.

În 1965 întreprinderea ce gestiona domeniul aviatic a obținut statutul de direcție – Direcția Aviației Civile și în gestiunea ei intrau deja noile aparate de zbor AN-2, AN-10, AN-12, AN-24, care decolau și aterizau atât la Chișinău, cât și la Bălți.

O secvență din filmul lui Mihail Calic "Колыбельная" (Cântec de leagăn), care a fost turnat în 1959, arată de sus zona centrală a orașului Chișinău din acele vremuri, bulevardul Lenin, astăzi bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt, aterizarea avioanelor sediul vechiului aeroport.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tagurile:
URSS, RSSM, curse, aviatie, Chisinau, Aeroprot

Știrile Zilei