00:42 10 Decembrie 2018
  • RUB0.26
  • RON4.21
  • UAH0.62
creier, imagine de arhivă

Descoperire uimitoare: Iată modalitatea care împiedică îmbătrânirea creierului

© Flickr/ amy leonard
Tehnologii
Sa primesc un link scurt
291 0 0

S-a realizat un important pas înainte în studierea procesului de îmbătrânire timpurie a creierului. Iată ce au descoperit o echipă de cercetători de la Universitatea Stanford din Statele Unite.

CHIȘINĂU, 14 ian — Sputnik, Doina Crainic. Cercetatorii de la Universitatea Stanford din California au efectuat o serie de experimente care au constat în transfuzii de sange la rozătoare, ceea ce i-a ajutat să înţeleagă mai bine procesul de îmbătrânire prematură a creierului, arată portalul Science News.

O proteină din celulele care formează o barieră între creier şi sânge (bariera hematoencefalică) ar putea fi parțial vinovată de îmbătrânirea prematură a creierului, arată nişte experimente pe șoareci.

Potrivit oamenilor de știință, dacă se întâmplă ceva similar la om, metodele pentru anihilarea proteinei ar putea ajuta la combaterea atrofierii funcţiilor cerebrale odată cu vârsta, precizează sursa citată.

Studiul preliminar s-a axat asupra proteinei cunoscute sub numele de VCAM1, care interacționează cu celulele imune ca răspuns la inflamații. Pe măsură ce şoarecii şi oamenii îmbătrânesc, cresc nivelurile acestei proteine care circulă în sânge, a descoperit, împreună cu colegii săi, cercetătorul Tony Wyss-Coray de la Universitatea Stanford, care studiază cu privire la boala Alzheimer.

După ce un număr de şoareci au fost injectaţi cu plasmă provenind de la rozătoare bătrâne, echipa a descoperit că nivelurile proteinei VCAM1 au crescut în anumite zone ale barierei hematoencefalice, o reţea de celule care protejează creierul. Șoarecii tineri au prezentat semne de deteriorare a creierului, inclusiv procese inflamatorii și o scădere a producției de neuroni noi.

Reducerea nivelurilor de VCAM1 poate ajuta la prevenirea îmbătrânirii premature a creierului. Plasma de la șoarecii bătrâni nu a avut un efect puternic atunci când a fost injectată la șoareci tineri proiectați genetic să nu aibă VCAM1 în anumite celule ale barierei hematoencefalice. De asemenea, nu a afectat șoarecii tratați cu anticorpi care au blocat activitatea VCAM1. Se pare că acești anticorpi au ajutat creierul șoarecilor mai bătrâni care au îmbătrânit în mod natural, a mai constatat echipa.

Rezultatele sugerează că tratamentele împotriva îmbătrânirii, vizând anumite aspecte legate de bariera hematoencefalică, ar putea da rezultate bune.

Descoperire revoluționară: cum poate fi încetinit procesului de îmbătrânire