18:13 25 Ianuarie 2021
În direct
  • EUR21.29
  • USD17.48
  • RUB0.23
  • RON4.37
  • UAH0.62
Tehnologii
Sa primesc un link scurt
123 0 0

Cine se adaptează cel mai ușor la învățământul online, în ce măsură instruirea tradițională poate fi înlocuită cu lecțiile virtuale și cum pot fi familiarizați pedagogii în etate cu acest lucru? Răspunsurile le-au căutat participanții la forumul Rossotrudnicestvo.

MOSCOVA, 27 nov – Sputnik, Danara Kurmanova. Coronavirusul este fără îndoială un fenomen negativ. Însă chiar și aici am putea identifica noi oportunități pentru sfera învățământului. La o astfel de concluzie au ajuns participanții la forumul dedicat realizării programului Rossotrudnicestvo pentru perioada 2019-2020, în cadrul proiectului federal “Resurse umane pentru economia digitală”. Evenimentul s-a desfășurat pe 26 noiembrie, în centrul de presă multimedia “Rossiya Segodnya”.

În perioada realizării proiectului, Rossotrudnicestvo a lansat 40 de proiecte educaționale, de care au beneficiat peste 100 de mii de persoane din 92 de state, a relatat adjunctul șefului agenției, Pavel Șevțov. Toate aceste programe erau îndreptate spre un singur scop – sprijinirea elevilor, studenților și pedagogilor în utilizarea noilor tehnologii, pentru că viața contemporană se digitalizează: tot mai multe probleme pot fi rezolvate online, începând cu cumpărăturile și până la achitarea serviciilor comunale.

Dacă în anul 2019 o parte a evenimentelor Rossotrudnicestrvo s-au desfășurat cu prezența fizică a participanților, în anul 2020, din cauza pandemiei, toate proiectele s-au desfășurat online. Pe de o parte, acest lucru a adus beneficii programului – în cadrul acestora sunt pregătite resurse umane pentru economia digitală, iar în acest caz digitalizarea va înregistra un salt în dezvoltare. Pe de altă parte, pandemia a scos la suprafață problemele cu care se confruntă în internet atât elevii și studenții, cât și cadrele didactice.

Inegalitatea digitală presupune o polarizare socială

Potrivit președintelui societății rusești „Znanie”, Liubov Duhanina, pandemia accentuează diferența dintre oamenii cu abilități tehnice și cetățenii care nu dispun de echipament necesar pentru o tranziție în spațiul virtual și nici de cunoștințe în domeniul tehnologic.

“Iată de ce sunt importante nu doar proiectele pentru specialiști în IT, dar și proiecte de masă”, a declarat ea.

În anul 2019 Rossotrudnicestvo a organizat 250 de evenimente de masa: zilele realității virtuale, muzee VR, cursuri și forumuri de afaceri – competiții în echipă între dezvoltatorii unor proiecte inovative. Cel mai important, platformele online au fost accesibile tuturor – spre exemplu, expozițiile din muzeu puteau fi privire fără ochelari pentru realitatea virtuală sau multe programe puteau fi accesate cu ajutorul telefoanelor.

Problema generațiilor

Cel mai greu se adaptează la formatul online al lecțiilor pedagogii “școlii vechi” – în viața de zi cu zi aceștia utilizează rar internetul. Eliminarea acestor lacune în cunoștințele pedagogilor școlilor rusești are loc prin proiectul “Curatorul Digital”, spune Liubov Duhanina.

“Acest proiect a fost extins în Belarus. Pedagogii din Belarus a obținut o nouă profesie, pentru că odată ce au beneficiat de o pregătire în domeniul alfabetizării digitale își vor putea împărtăși cunoștințele cu alții”, a declarat ea.

De cursurile de alfabetizare digitală au beneficiat 1800 de persoane, printre care nu doar pedagogi din Minsk, dar și din alte orașe: Bobruisk, Brest, Grodno, Orși, Marionaia Gorka și Slonim.

“Am povestit profesorilor nu doar despre crearea propriilor produse media didactice, dar și despre lucrurile care le pot fi utile în activitate – cum să se protejeze în utilizarea sistemelor de plată sau în rețelele de socializare”, a explicat Liubov Duhanina.

În plus, cursurile de perfecționare ajută pedagogii să înțeleagă mai bine tineretul. Spre exemplu, utilizând activ instrumentele online, învățătorii înțeleg că textele mari trebuie formatate corect, pentru ca tinerii să le înțeleagă ușor. Acum, de proiectele pentru pedagogi sunt interesați Kazahstanul și Uzbekistanul.

Copiii au nevoie de o abordare specială

“Cel mai bine se familiarizează cu programele online copiii”, consideră Pavel Șevțov. Opinia acestuia este confirmată și de autorii proiectului “Inginirium”, creat de Universitatea Tehnică din Moscova “Bauman”, cu susținerea Rossotrudnicestvo.

“Inginirium este o rețea de centre educaționale, în care sunt implicați deja 7 mii de copii din 40 de state”, relatează adjunctul directorului centrului “Compozitele Rusiei”, în baza universității Margaritei Stoianova. “Avem un punct în Kazahstan, Almatî, unde se desfășoară lecții pentru programare, modelare 3D și robototehnică. Cursurile noastre online sunt solicitate nu doar în CSI. Spre exemplu, s-a alăturat și Australia, pentru că programele sunt accesibile în limba rusă cu subtitrare în engleză. E o popularizare eficientă nu doar a ingineriei, dar și a limbii ruse. O limbă poate fi studiată cel mai ușor prin anumite discipline interesante”.

Desigur, dezvoltarea mediului online nu va substitui învățământul tradițional, consideră Stoianova. În acest an “Inginirium” va desfășura în Belarus expoziția “Noi tehnologii digitale în școală”, cu prezența fizică a participanților. “Chiar dacă a avut loc cu anumite restricții, fără o mulțime de oameni, totuși am reușit să organizăm acest eveniment și să distragem copiii de la știrile triste despre pandemie”, a concluzionat Margarita Stoianova. “Nouă, organizatorilor și copiilor le lipsește această atmosferă. Pentru o cooperare este importantă comunicarea. Sper că în 2021 vom reuși să ne vedem într-un format obișnuit”.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

Tematic

Noul șef al Rossotrudnicestvo, despre planurile de viitor - detalii
Calea schimbărilor - ce reforme urmează în cadrul Rossotrudnicestvo în acest an?
Tagurile:
pandemie, educație, probleme

Știrile Zilei