02:19 23 Mai 2017
Chişinău+ 14°C
În direct
Internet

Fiecare avem câte un dosar cu date despre prieteni, interese politice, hobby

© Fotolia/ Paolese
În lume
Sa primesc un link scurt
56 0 0

Potrivit specialiştilor de internet, funcția sugestiilor (autocompletarea) pe motorul de căutare nu oferă pur şi simplu informație, ci influențează alegerea pe care o fac oamenii.

CHIȘINĂU, 14 sept — Sputnik. Declarația lui Robert Epstein care a dezvăluit cum funcţionează sistemul de căutare Google a devenit o adevărată „bombă informațională".

Robert Epstein, psiholog superior în cadrul AIBRT (Institutului american pentru cercetări de comportament și tehnologii), a relevat în studiul său că sistemul de căutare Google a putut influența asupra votului a peste trei milioane de alegători în preajma alegerilor noului președinte al SUA.

Noul studiu presupune că doar funcția de autocompletare (Google) ar fi fost în stare să „devieze" de la 800 de mii până la 3,2 milioane de voturi, „sugerându-le" utilizatorilor anumite propuneri.

Psihologul american afirmă că, spre deosebire de alte motoare de căutare, Google filtrează opiniile negative referitoare la candidatul la președinția SUA Hillary Clinton, eliminându-le din șirul sugestiilor sale.

„În lipsă unor elemente publicate, evidente, transparente şi monitorizate în mod independent,  determinante pentru funcția de autocompletare, noi nu putem demonstra dacă acest mecanism poate fi influențat din exterior", consideră Laurence Lo, profesor la Universitatea din Toronto, care a studiat influența funcției autocompletării asupra modului în care oamenii iau decizii cu caracter medical.

Potrivit acestuia, autocompletarea demonstrează că funcţia de căutare nu reprezintă un proces unilateral pasiv în care utilizatorul obține un răspuns la solicitarea sa.

„Existența autocompletării ca funcție oferă posibilitatea promovării intenționate sau neintenționate a informației, originea căreia nu este cunoscută, iar prin intermediul sugerării și repetării pot fi modelate concepțiile și acțiunile oamenilor", a spus Lo.

La rândul său, Mara Verheyden-Hilliard, întemeietorul Fondului parteneriatului pentru echitate civică (PCJF), a comunicat pentru Sputnik că utilizatorii percep rezultatele căutării drept o informație inofensivă.

În realitate însă, site-urile de internet nu ascund faptul că „potrivesc" informația pentru anumiţi utilizatori concreți, a explicat Mara Verheyden-Hilliard.

„Este de fapt un eufemism afirmația că respectivele companii colectează un mare număr de date în exclusivitate despre persoana care utilizează sistemul lor. În realitate, ele adună rezerve enorme de informații despre prietenii dumneavoastră, despre interesele şi predilecţiile politice, pentru a putea crea profilul, imaginea dumneavoastră atunci când au nevoie de asta", a specificat fondatoarea PCJF.

„Ei sunt în stare, dacă doresc, să se adreseze către utilizatori ținând cont de portretul lor politic, pe care-l pot alcătui în baza informației despre contactele și prietenii acestora. Metodă respectivă a fost testată și s-a constatat că este eficientă", a punctat Hilliard.

„Cred că a sosit timpul ca oamenii să înțeleagă și să începem a lua măsuri vizavi de faptul că aceste companii mari, aceste corporații colosale influențează metodic asupra noastră, pas cu pas, zi de zi, și pot influența asupra rezultatelor politice în America și în lumea întreagă", a conchis Mara Verheyden-Hilliard.

Tematic

Guccifer îi vine iarăși de hac lui Clinton
Campania lui Clinton în pericol. Ce diagnostic i-au pus medicii
Tagurile:
opţiuni politice, motor de căutare, internet, informații, dosar, Mara Verheyden-Hilliard, Robert Epstein, Hillary Clinton, SUA
Reguli de utilizareCOMENTARII





Știrile Zilei